Rantsilan kappeliseurakunta

Rantsilan kirkko on kaunis kuvakirkko. Kirkon kauneutta tuovat esille monet Mikael Toppeliuksen tekemät maalaukset. Toppelius maalasi liimaväreillä suoraan hirsiseinään. Vuonna 1788 Toppelius maalasi kirkon kuoriseinään kolmiosaisen maalauksen sekä urkuparvella olevan kuninkaan kruunun. Kesällä 1794 hän koristeli saaratuolin sivupeilit ja porraskaiteen seinämät.

Rantsila on tunnettu monista patsaistaan. Yksi patsaista, Gananderin patsas, seisoo seurakuntatalon pihassa. Tapulin seinustalla on Toni Iskulehdon suunnittelema ja veistämä vaivaisukko, joka sai kesällä 2016 nimekseen Ukko-Franz. Ukko-Franz on vuodesta 2012 lähtien kerännyt varoja Rantsilan diakoniatyölle.

Rantsilan kappeliseurakunnan vahvuutena on vireä lapsityö. Kerhoissa ja lapsikuorossa on paljon osallistujia. Rantsilan alueella toimii kaksi rukoushuonetta, joita hoitaa omat yhdistyksensä, Mankilan rukoushuone ja Kärsämänkylän rukoushuone. Molemmissa pidetään jumalanpalvelus ym. toimintaa vuosittain.

Siikalatvan seurakunnan kirkkoherranvirasto sijaitsee Pulkkilassa seurakuntatalon toisessa päässä, Pulkkilantie 11, puh. 040 552 8989.

Tarvittaessa ota yhteys suoraan työntekijöihin ja sovi tapaaminen.

Toiminta Rantsilan kappeliseurakunnan alueella

Rantsilan kappeliseurakunnan vastuupappina on seurakuntapastori Peter Väänänen.

Musiikkityöstä vastaa kanttori Arja Leinonen. Kuorotoimintaan pääset tutustumaan musiikkisivulta.

Diakoniatyön sarkaa hoitaa diakonissa Eeva-Liisa Kekkonen. Diakonityömuotoihin voit tutustua sivulla Apua ja tukea sekä Osallistu, toimi ja vaikuta

Nuorisotyöstä ja rippikoulutyöstä vastaa nuorisotyönohjaaja Sirkku Palola.

Varhaisnuorten kerho kokoontuu Rantsilan seurakuntatalon kerhotilassa Nuppulassa, josta vastaa lastenohjaaja Marja Haverinen.

Mikael Toppeliuksen koristelema Rantsilan kirkon kuoriseinä. Kuva Markku Niemi