Perheneuvonta

Perheasiain neuvottelukeskus palvelee parisuhteen ongelmissa ja elämän kriisitilanteissa neuvotteluapuna. Työskentelymenetelmä on yhteinen keskustelu. Perheasiain neuvottelukeskus tarjoaa mahdollisuuden tutkia tasapuolisesti parisuhteen vahvuuksia ja kehityshaasteita sekä etsiä näkökulmia vaikeuksien ratkaisemiseksi. Toivottavaa on, että pariskunnat voivat osallistua työskentelyyn yhdessä.

Palvelu on luottamuksellista, asiakkaille maksutonta ja tarkoitettu kaikille Raahen rovastikunnan sekä Pyhäjoen seurakunnan alueella asuville.

Ota yhteyttä, kun

• parisuhteessa on esim. ristiriitoja, eron uhkaa, väkivaltaa, hyväksikäyttöä, mustasukkaisuutta, pettämistä
  • perheenjäsenten väliset suhteet ovat tulehtuneet ja riidat raastavat perhettä tai parisuhdetta
  • tarvitset tukea kasvatuspulmissa tai erimielisyyksissä
  • tarvitset tukea erosta selviytymiseen
  • haluat apua kriisitilanteessa.

Perheasiain neuvottelukeskus tekee myös perheasiain sovittelua (Pohjois-Suomen aluehallintoviraston lupa). Perheasioiden sovittelu on vapaaehtoinen keskustelumahdollisuus:

• avio- tai avoeroa pohtiville
  • erojärjestelyjä tekeville
  • eronneille, jotka ovat sopeutumassa uuteen elämäntilanteeseen
  • puolisoille, jotka päätyvät jatkamaan yhdessä
  • kun lasten tapaamiset eron jälkeen eivät suju

Kirkon perheneuvonnan yhteystiedot - Evl.fi

Perheneuvonnassa on mahdollista keskustella koulutettujen ammattilaisen kanssa parisuhteesi tai perheesi vaikeuksista tai oman elämäsi solmukohdista. Voit tulla yksin, parina tai perheenä. Palvelu on maksuton.

Kirkon perheneuvonta auttaa maksutta

Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

Parisuhteen pieniin tai isoihin huoliin kannattaa hakea rohkeasti apua. Seurakuntien perheasiain neuvottelukeskukset tarjoavat apua eri puolilla Suomea.

Hae apua parisuhdeongelmiin

Ero on monivaiheinen ja monenlaisia tunteita sisältävä prosessi. Jos perheeseen kuuluu lapsia, eron läpikäyminen ja siihen sopeutuminen on usein vielä vaativampaa.

Jos mietit eroa, etsi itsellesi ja perheellesi tukea.

Ero on monivaiheinen prosessi

Fyysinen, henkinen ja seksuaalinen väkivalta on aina rikos. Älä jää asian kanssa yksin, vaan hae nopeasti ja rohkeasti apua.

Myös perheväkivalta on ihmisoikeusrikkomus

Seksuaalinen hyvinvointi on tärkeä osa ihmisen yleistä hyvinvointia. Seksuaalista hyvinvointia edistää, että yksilö voi elää oman sukupuolen kokemuksen ja seksuaalisen identiteettinsä mukaista elämää.

Seksuaalisuus on myönteinen elämänvoima