Kestilän hautausmaa

Kestilänraitti 3, 92700 Kestilä

Kestilän hautausmaa sijaitsee Kestilän kirkon vieressä, keskellä kirkonkylää. Hautausmaan vanhin osa on otettu käyttöön arvattavasti viimeistään vuonna 1855, jolloin kirkko alkoi olla valmis ja Kestilä sai ensimmäisen pappinsa, Carl Johan Forsströmin. Hautausmaa on laajentunut nykyiseen kokoonsa  vuonna 1893.

Vapaussota/kansalaissodassa kaatuneiden valkoisten muistopatsas on vuodelta 1926 ja sijaitsee kirkon pääoven ja maantien välillä. Patsaan ympärille haudattiin myös talvisodassa kaatuneet kestiset, yhteensä 22 miestä.

Jatkosodan sankarihaudat ovat kirkon pääoven vastakkaisella puolella, yhteensä 85.

Luonnonkivisen sankaripatsaan ovat suunnitelleet arkkitehti Niilo Mattila ja arkkitehti Laitila. Kivi on tuotu Kestilän Sorvonkankaalta vuonna 1971.

Taivalkosken evakoiden muistokivi sijaitsee kirkkopihassa, kiviaidan vieressä, lähes pääovea vastapäätä.

Luonnonkivinen muistokynttiläpaikka sijaitsee kirkkopihaan mennessä heti oikealla puolella.

Kirkon ja hautausmaan parkkipaikan reunassa on veteraanimuistomerkki kestisten, piipposten, pyhäntästen ja kärsämäkisten pataljoonan, III/JR 11:n jatkosotaan lähdön muistoksi. Kivi on haettu Raatteen tieltä.

Parkkipaikka on Kestilänraitin toisella puolella.