Pyhännän hautausmaa

Kirkkotie 14, 92930 Pyhäntä

Pyhännän sankarihautaan on haudattu 1900-luvulla 103 sankarivainajaa, joka on vuoden 1939 läsnä olevaan väestöön nähden suhteellisesti suurin, eli 5 % väestöpohjastaan.

Pyhäntö-nimisen tilan omistaja Matti Heiskala lahjoitti tilansa maista lähes 3 ha kirkon ja hautausmaan paikaksi Pyhännänjärven rannalta. Johan Vilhelm Virkkunen (=Snellman) kävi Piippolasta syksyllä 1904 vihkimässä kirkon välittömässä läheisyydessä sijaitsevan Pyhännän hautausmaan.

Ensimmäisen kerran hautausmaata laajennettiin v. 1941.  Hautausmaan rakennettu ja käyttöönotettu osa noudattaa pääsääntöisesti Toivo Kankaan vuosina 1964–1982 laatimaa hautaussuunnitelmaa. Kirkon kunnostuksen jälkeen tuli ajankohtaiseksi myös sen ympäristön ja hautausmaan kunnostaminen, joka toteutettiin vuonna 2004. Hautausmaan käyttöönottamaton osaa säilyi metsäisenä metsähautausmaana, jonne on osoitettu myös tunnuksettomien hautausmaa-alue. Rakennusliike Pentti Jarva Ky Pulkkilasta teki v. 1998 uuden ruumiskylmiön vuonna 1983 rakennettuun hautausmaan huoltorakennukseen, johon hankittiin vainajien säilytys neljälle arkulle. Myöhemmin huoltorakennusta on laajennettu vielä varastotilalla.

Pyhännän hautausmaa sijaitsee Kirkkotien päässä kirkon yhteydessä. Kirkolla ja hautausmaalla on oma parkkipaikka kirkon/hautausmaan ja Oulu-Iisalmi-tien välissä.

WC on huoltorakennuksessa.