Seurakunta tukenasi

Kun mieltäsi painaa yksinäisyys, suru, masennus, parisuhdehuolet tai mikä tahansa muu murhe, voit kääntyä seurakunnan työntekijöiden puoleen. Papit, diakoniatyöntekijät ja muut työntekijät ovat seurakuntalaisia varten. Myös Palveleva puhelin ja netti ovat käytettävissäsi.

Diakonian toimintakäsky nousee kristillisestä rakkauden ajatuksesta. "Kaikki, mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille." (Matt. 7:12) Diakonia haluaa pitää yllä jokapäiväistä Kristuksen meille antamaa toivoa ja uskoa parempaan huomiseen.

Kukin vuorollaan voi olla tilanteessa, jossa tarvitsee lähimmäisen apua. Näissä tilanteissa voit ottaa rohkeasti yhteyttä seurakunnan työntekijöihin. Keskustelut ja elämäntilanteiden äärelle pysähtymiset ovat luottamuksellisia ja työntekijät ovat ehdottoman vaitiolovelvollisia.

Voit ottaa yhteyttä seurakunnan työntekijään, kun

•  haluat puhua asioista jonkun kanssa luottamuksellisesti
  •  tarvitset tukea vaikeuksissasi
  •  haluat osallistua vapaaehtoistoimintaan.

Mikään asia ei ole liian pieni, kun se on sinulle tärkeä. Voit olla yhteydessä henkilökohtaisesti, puhelimitse tai netin välityksellä.

> Seurakunnan työntekijöiden yhteystiedot

Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

Palveleva puhelin

Palveleva puhelin tarjoaa mahdollisuuden purkaa mieltä painavia asioita puhelimitse nimettömänä. Kun elämä tuntuu raskaalta tai huolet liian suurilta, usein riittää, että joku kuuntelee. Kirkon ylläpitämän palvelun päivystäjät ovat tehtävään valittuja koulutettuja vapaaehtoisia ja kirkon työntekijöitä.

Päivystäjä tukee soittajaa kuuntelemalla ja pyrkii yhdessä löytämään soittajan elämäntilanteeseen parhaiten sopivia ratkaisuja. Päivystäjää sitoo vaitiolovelvollisuus. Palvelua tarjotaan:

• suomeksi 040 0221180 joka ilta kello 18-24
  • på svenska 040 0221190 obeorende av dag klockan 20-23

Ulkomailta soitettaessa numerot ovat + 358 4002 21180 ja + 358 4002 21190.

Soitto Palvelevaan puhelimeen maksaa tavallisen paikallispuhelun / matkapuhelun verran. Kaikki operaattorit eivät sisällytä näitä puheluita puhepaketteihin.

Palveleva netti ja chat

Palveleva netti tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua verkossa. Suojatussa palvelussa on mahdollisuus keskustella omasta elämäntilanteesta tai muutoin mieltä askarruttavista asioista tehtävään koulutettujen vapaaehtoisten ja kirkon työntekijöiden kanssa. Viestiisi vastataan muutaman päivän kuluessa.

Kirkko Suomessa -chat on reaaliaikainen verkossa oleva keskustelukanava. Chatissa keskustellaan anonyymisti, se on tietoturvallinen, eivätkä keskustelut tallennu mihinkään.

> Palveleva nettiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

> Kirkko suomessa -chatLinkki avautuu uudessa välilehdessä