Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Jumalanpalvelus on seurakunnan toiminnan ydin. Se on mahdollisuus hiljentyä pyhän äärellä yhdessä muiden seurakuntalaisten kanssa. Seurakuntien jumalanpalveluselämän keskus on perinteisesti kello kymmenen messu sunnuntaisin.

Siikalatvalla jumalanpalvelukset ovat pääsääntöisesti:

kuukauden 1. ja 3. sunnuntai Pulkkilan kirkossa

kuukauden 2. sunnuntai Rantsilan ja Kestilän kirkossa

kuukauden 4. sunnuntai Pyhännän ja Piippolan kirkossa

Juhla-aikoina jumalanpalveluksia on enemmän, myös tilapäiset muutokset ovat mahdollisia.

Jumalanpalvelus koostuu Raamatun lukemisesta, saarnasta sekä rukouksesta sanojen ja laulujen muodossa. Messuun eli ehtoollisjumalanpalvelukseen kuuluu lisäksi nimenmukaisesti pyhä ateria, ehtoollinen. Sanajumalanpalveluksessa ei vietetä ehtoollista, se on yleensä kestoltaan messua lyhyempi.

Jumalanpalveluksen toteuttavat pappi ja kanttori yhdessä vapaaehtoisten seurakuntalaisten kanssa. Kuorot ja muut musiikkiryhmät palvelevat jumalanpalveluksissa.

Tapahtumakalenterista löydät jumalanpalvelusten ja muiden hengellisten tilaisuuksien ajankohdat ja paikat.

Ehtoollisvälineet, öylätti ja viini