Kirkkomuseo

Piippolan kirkon tapuli, Keskustie 3, 92620 Piippola.

Kirkkomuseo on avoinna kesäaikaan samoin kuin tiekirkko, talviaikaan sopimuksen mukaan, puh. 040 552 8989 (kirkkoherranvirasto).

Yläkuvassa Kirkkomuseon pienoismalli Piippolan kirkosta vuodelta 1769 ennen vuoden 1888 korjauksia.
Kirkko on "tyylipuhdas" kustavilainen, uusklassillinen kirkko kuningas Kustaa III ajalta.

Oikealla Piippolan käsi- ja taideteollisuusopiston opiskelijoiden kunnostamat ruumisvaunut sekä arkku, jossa piippolalainen vapaussoturi tuotiin Tampereen valtauksesta.

Kuvat: Pauli Ylikoski, Saana Mäkinen

Piippolan kirkkomuseon vaiheita

Piippolan kirkon (v. 1769) suuren remontin aikaan 1888 saarnastuoli vietiin kunnostettavaksi. Silloin baldakiini eli kaikukatos koristeineen sekä saarnastuolissa oleva tiimalasi joutuivat erilleen. Myös Mikael Toppeliuksen veistämä armon aurinkoa kuvaava alttaritaulu väistyi nykyisen tieltä.

Toppelius kuvitti saarnastuolin ”peilit”; neljä evankelistaa sekä Kristus, Mooses ja Kuoleman viikatemies. Irvistävä pääkallo herätti silloisen kirkkoherran mielestä pahennusta ja hän maalautti koko saarnastuolin ruskealla maalilla. Saarnastuoli konservoitiin 1999–2000. Hienon työn tekivät konservaattorit Raimo ja Ritva Alakärppä. Kaikukatos, joka oli kulkeutunut Haapajärvelle, palautettiin paikoilleen.

Kirkkoherra Erkki Piri tuli Piippolaan tammikuussa 2003. Hän alkoi kysellä, miksi saarnastuoli on ”alaston”; missä ovat puuttuvat esineet, joista oli muistitietoa ja historian mainintojakin.

Hän sai selville, että esineet lähtivät Piippolasta silloiselle Muinaistieteelliselle toimikunnalle luovutettuina Kansallismuseoon v. 1912. Aarteet löytyivät Helsingistä, Seurasaaressa olevan Karunan kirkon tapulista. Kirkon sivuhuoneessa on myös Toppeliuksen työstämä alttaritaulu.

Museoviraston ylijohtaja päätti palauttaa deponoituina (viideksi vuodeksi kerrallaan vuokrattuina) kaikukatoksen huvimajan mallisen koristeosan karitsoineen, tiimalasin telineineen sekä puusta veistetyn kukon, joka on ollut luultavasti saarnastuolin yhteydessä. Raimo Alakärppä toi esineet konservoituina Piippolaan 15.11.2004.

Piippolan kirkon tapuliin rakennettiin kirkkomuseo, johon on koottu vanhat arvoesineet, mm. hevosvetoiset ruumisvaunut, joissa on vapaussoturin väliaikainen arkku. Piippolan käsi- ja taideteollisuusopiston opiskelijat kunnostivat vaunut ja rakensivat pysyvän näyttelyn Museoviraston ja Pohjois-Pohjanmaan maakuntamuseon ohjeiden mukaisesti.

Deponoitujen kirkkoaarteiden ja museon käyttöönottojuhla oli 30.10.2005. Samalla oli entisen Piippolan emäseurakunnan 160-vuotisjuhla. Piispa Samuel Salmi siunasi museon ja hankkeen suojelija maaherra Eino Siuruainen piti juhlapuheen.